Smörjer in kräm på eksemdrabbade händer

Kan stress orsaka eksem?

Stress är en bred term som omfattar en rad olika känslor såsom oro, nedstämdhet, depression och t.o.m. panik. Allt detta leder till en allmänt negativ sinnesstämning. Stress yttrar sig på olika sätt och kan, utan att du själv vill det, påverka alla sidor av livet. Och stress kan inte bara påverka dig mentalt och känslomässigt, utan även fysiskt.

Man kliar sig på armbågen

Om du eller någon i din familj redan har eksem kan psykologiska faktorer utan tvivel försämra tillståndet så att eksemet blossar upp och orsakar kraftig klåda. Stresshormonet kortisol påverkar immunsystemet, vilket kan leda till sådana skov. Några studier har också visat att stress kan ha en negativ effekt på hudens barriärfunktioner och på så vis påverka hudåkommor som psoriasis och eksem, liksom hudallergier.

Klicka här för att läsa mer om eksem.

De vanligaste orsakerna till stress hos vuxna är:

  • Hög arbetsbelastning eller arbetslöshet
  • Förluster
  • Flytt till ett nytt hem
  • Penningbekymmer

De vanligaste orsakerna till stress hos barn är:

  • Sociala påfrestningar, t.ex. mobbning
  • Studier inför skrivningar
  • Skilsmässa eller förlust av föräldrar

Vårda huden extra noga och undvik irriterande medel när du har det stressigt. Några åtgärder som du kan vidta är:

  • Duscha regelbundet, men inte för ofta, samt använd skonsamma och doftfria produkter
  • Om du föredrar att bada, bada högst 10 minuter
  • Använd ljummet vatten när du badar eller duschar
  • Använd löst sittande bomullskläder

Bästa tipsen för stresslindring

Alla reagerar olika på stress men det finns några tips som kan hjälpa dig att få grepp om stressen:

Kvinna som sparkar fotboll
  • Identifiera de faktorer som utlöser stress så att du kan utveckla vanor eller strategier för att förbereda dig för att kunna hantera dem
  • En hälsosam livsstil hjälper dig att hantera stressiga perioder
  • Var aktiv, ge dig ut för att få frisk luft och motion
  • Se till att få tillräckligt med sömn
  • Ät hälsosamt och drick tillräckligt med vatten
  • Egentid – se till att du får en stund under dagen då du kan slappna av och ägna dig åt sådant som du blir glad av
  • Sätt upp mål – att klara av utmaningar eller erövra nya kunskaper eller erfarenheter kan öka självkänslan, öka ditt välbefinnande och få dig att känna dig nöjd
  • Anmäl dig som frivillig – att hjälpa andra kan ofta vara det perfekta motgiftet mot att tänka på egna bekymmer